Saturday, November 16, 2013

BERTINDAK DENGAN ILMU


Mengapa perlunya ILMU dalam SAHAM

Saya membuat kiasan mudah untuk para pejuang memahami topik diatas.

Andaikan kita MAKAN, Untuk makan apakah tindakan atau proses yang di lakukan terlebih dahulu? Kalau menggunakan tangan, sudah tentu sinki atau tempat membasuh tangan yang kita cari dahulu untuk memastikan tangan kita bersih dari segala kuman dengan membasuhnya terlebih dahul. Benar kan? Kalau menggunakan sudu dan garfu pula, kita juga meneliti sudu dan garfu tersebut dalam keadaan bersih. Kita tidak mahu ada kesan minyak atau sabun yang masih melekat padanya. Sekarang untuk makan apa yang dihidangkan, kita perhatikan pula apakah makanan yang hendak dimakan. Makanan tersebut halal atau haram. Kalau tahu haram, jangan sekali-kali kita sentuh. Yang halal juga ada banyak pilihannya. Dari murah sehingga mahal, berkualiti atau tidak, sedap atau sebaliknya. Serta pelbagai lagi perkara kita lihat dan menelitinya hanya untuk MAKAN.

Kita lakukan semua perkara diatas dengan ILMU, tanpa ILMU MAKAN, kita akan hentam sahaja tanpa berfikir panjang. Akibatnya lebih banyak kesan negative pada diri sendiri atau kita sendiri bakal menhadapi perkara buruk yang bakal berlaku...

Samalah juga dengan SAHAM ini...kita perlukan ILMU untuk mulakan dari langkah pertama dalam proses memilih saham sesuatu syarikat, mengetahui pelbagai maklumat berkaitannya, waktu membelinya, waktu menjualnya, berapa keuntungan, berapa kerugian dan pelbagai aspek lain untuk dinilai dan dilihat sebelum kita memiliki SAHAM tersebut.

Tanpa ILMU kita pasti BERMAIN SAHAM
Dengan ILMU kita 100% BERNIAGA SAHAM

Hang Lei
SAHAM WARRIOR
"Berjuang demi Agama, kaya di Dunia dan kaya di Akhirat"