Thursday, March 6, 2014

PEMBAZIRAN


PEMBAZIRAN

Assalamualaikum wbt

Pembaziran merupakan satu topik yang biasa-biasa kita mendengar dimana-mana. Makanan yang tidak dihabiskan adalah Pembaziran. Masa yang tidak digunakan secara bijak juga adalah Pembaziran dan yang paling kerap didengar adalah Pembaziran Wang. Inilah yang ramai pelabur terlepas pandang akibat dan kesan yang menyebabkan Pembaziran ketika membuat Pelaburan Saham.

Bagaimana ini berkaitan?

Kita senantiasa mengatakan Kerugian dalam Pelaburan Saham adalah perkara biasa. Mana pula adanya sesuatu perniagaan yang senantiasa membuat Keuntungan, pasti juga ada Kerugian yang tidak dapat dielakkan. Benar. Pasti ada Kerugian tetapi jika tidak mengambil tindakan dengan mempelajari atau mendalami ilmu serta mempraktikkan untuk mengelakkannya, bukankah ini dinamakan Pembaziran Wang apabila pelaburan yang dibuat menghadapi Kerugian.

Para pejuang Saham sekelian. Mungkin bagi insan-insan yang mempunyai Wang yang banyak akan mengatakan "Ini adalah Wang Lebihan, apalah sangat dengan kerugian Rm1, Rm10, Rm100, Rm1000 atau berapa sahaja, masih banyak lagi Wang di dalam Bank".

Namun diluar sana, begitu ramai insan lain yang memerlukan Rm1, Rm10, Rm100 ini mahupun hanya 10sen. Setiap hari mereka bekerja keras mengerah segala tenaga yang ada untuk mendapatkannya. Keperluan mereka ini mungkin untuk mengisi perut yang lapar berhari-hari, menampung kos kehidupan yang sempit, menanggung keperluan anak-anak yang belajar dan pelbagai lagi yang mereka perlukan walaupun hanya Rm1.

Oleh itu, sebagai Pelabur Saham yang Bijak marilah kita bertanggung jawab sepenuhnya dengan Wang Pelaburan ini. Mencari dan mempraktikkan sebanyaknya Ilmu membuat Keuntungan dalam Pelaburan ini tanpa Kerugian dan seterusnya mengelakkan...

PEMBAZIRAN


Nur Razaleigh
SAHAM WARRIOR
"Berjuang demi Ummah, kaya di Dunia kaya di Akhirat"